onsdag 2 september 2015

Journalister falskt anklagade för samröre med IS

EDIT, 150903: Jake Hanrahan och Philip Pendlebury är nu släppta från fängelset. Den irakiske kollegan som jobbat som deras fixare och översättare, Mohammed Ismael Rasool, är dock fortfarande fängslad.


I april 2014 blev jag kontaktad av VICE som jag innan dess sålt ett par jobb till. Bl.a ett om SDU och två jobb om nazisthändelser varav Kärrtorp var ett av dom.

De kontaktade mig angående en dokumentär, som deras då nya satsning VICE News skulle göra i Sverige. En dokumentär om konflikten mellan nazistiska organisationer och vänsterextrema rörelser.
Vi träffades i Stockholm och en dryg månad senare i Jönköping.
Det var det första jobbet som Jake Hanrahan gjorde utomlands för VICE News. Tidigare hade han bl.a. jobbat för The Guardian och Wire.

Nu sitter han fängslad i Turkiet. Anklagad för samröre med Islamiska Staten. 

Det är så jävla fel. Alla porer i min kropp vill gråta blod för att det känns så fel.

Jake i händelsernas centrum i Jönköping. I fint sällskap med kameramannen Sam till vänster och Aftonbladets Niclas Hammarström som smyger in från höger.


Jake blev gripen i torsdags i staden Diyarbakir i sydöstra Turkiet tillsammans med sin filmare Philip Pendlebury och deras irakiske fixare. De bevakade konflikten mellan Turkiets säkerhetsstyrkor och kurdiska rebeller för VICE News.

Nu rapporteras det friskt om det här, vill du läsa mer rekommenderar jag VICE, CPJ (Commitee to Protect Journalists), Amnesty ,NBC/AP...

Så här sa Kevin Sutcliffe som är chef för VICE News i Europa om Turkiets agerande.
"Today the Turkish government has leveled baseless and alarmingly false charges of 'working on behalf of a terrorist organization' against three Vice News reporters, in an attempt to intimidate and censor their coverage."

Jag kan inte annat än hålla med. Jag kan inte heller hålla mig från att tänka på vilken bra journalist Jake är. Nyfiken och snäll men ändå tuff nog att våga berätta och ställa frågor.
Kolla t.ex. gärna på "Irelands young warriors" eller "From grief over Kobane to chaos: Istanbuls Kurdish riots.  


Jake (t.v.) blir arg på en nazist efter att denne med hjälp av sin sköld kletat färg på Jakes tröja.

När Jake och hans kameraman Sam i sista sekund bestämde sig för att komma till Jönköping för att bevaka Svenskarnas Partis marsch på första maj förra året så fick jag chansen att hjälpa dom.
Det var kul att få jobba bredvid två andra yngre journalister med ett driv och en ambition som jag sällan känt av.
Deras reportage från Sverige kan du se här. Det går även att spela bingo på när en ser mig vara i vägen. Kolla efter jordgubbsmössa eller cykelhjälm.

Jake får eld i baken när vi blir bortmotade av polishundar på första maj i Jönköping 2014.
 
Nu hoppas jag att Jake och hans kollegor blir släppta så snart som möjligt. Det är fruktansvärt hur Turkiet försöker censurera journalistiken. Dessutom med så vidriga metoder.

Dela gärna information om deras situation, ju fler som vet om det desto bättre.

#freevicenewsstaff

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar