tisdag 21 juli 2015

Djuret som berör

Under midsommarhelgen fick jag och min kollega på LT träffa två fårbönder i Södertälje kommun som haft besök av vargen. 26 tackor och lamm hade fått sätta livet till. Fårägarna var så klart både upprörda och ledsna. Scenen var ingen midsommardröm.


Det är inte varje dag som arbetet på en lokaltidning bjuder på visuella situationer som denna, för att låta krass. Det är inte heller varje dag den här typ av oväntade händelser som är av allmänt intresse sker. Det går inte att styra över och därför gör det att mitt intresse för berättande går igång lite extra.

Jag tog många bilder. Eftersom att jag är uppväxt med jakt och lantbrukarsläkt (med allt vad det erbjuder) har jag kanske därav inga större problem med döda djur. Lukten från boskap som har legat ett par dagar är dock inget en alltför ofta upplever.


Vargen har besökt ägorna vid ett par gånger till efter det första tillfället och slagit flera djur.
Det var väl ingen nyhet för någon, men efter gulliga katter och kan det mycket väl vara så att vargrelaterade artiklar delas allra mest på nätet. Kommentarerna är för eller emot och alla är oftast lika övertygade.
Min åsikt i frågan låter jag vara osagd. Men jag är glad över att få arbeta med ett yrke där jag får förtroendet att möta människor i alla möjliga situationer och leverera berättelser som berör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar