torsdag 16 juli 2015

Att vara för nära

Det finns ju det där klassiska citatet av bildjournalisten Robert Capa. "If your pictures aren't good enough, you are not close enough". Det må vara utjatat, men jag tycker att det är rätt som oftast.
Inte så att jag planerar att tatuera det på underarmen, eller ens på skinkan. Men ändå.

De bevingade orden fanns lite i bakhuvudet när jag åkte ut igår eftermiddag för att få en bild på översvämmade vägar i Södertälje. Det var bråttom, jag skulle hinna fota en musikalartist innan översvämningarna försvann och det verkade faktiskt som att regnet höll på att avta.

Jag fixade porträttet lämpligt nog i parkeringshuset, gav mig ut och hittade en schysst ansamling med vatten efter vägen. Parkerade och tänkte på citatet. Jag har nog dock nån variant på svenska i mitt undermedvetna, inte ens en välutbildad psykolog skulle hitta ett mantra på engelska i mitt bakhuvud.

Så jag gick ut till vägen, hastighetsbegränsningen är 50 km/h så det sprutade rikligt åt alla håll. Speciellt när en bil satsade på pölarna. Vissa verkar ju göra det, just för att det sprutar eller spolar rent underredet antar jag.
Det stod en reklamskylt intill vägkanten som jag gömde mig bakom. "Nu kommer ingen se mig, då kommer jag riktigt nära" sa mitt undermedvetna till mig själv. På svenska.
Mycket riktigt fick jag resultat. Efter knappt 20 sekunders väntan bakom reklamskylten kom en lastbil i full fart. Å så blöt jag blev! Dessutom var det lite väl nära, så pass att bilden inte funkar superbra för att visa en översvämmad väg. Trots att jag fotade på 23 mm.



Efter en blötchock fick jag samla mig och lyckades strax få bilden nedan. Funkade något bättre. Blev aningens blöt, men inte alls lika mycket som av vågen från lastbilen.

Så; "If your picture of a flooded road isn't good enough, maybe you are to close." Typ.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar