tisdag 7 juli 2015

Det här är Hampus

Hej!

Hampus Andersson här, en 28-årig bildjournalist som studerar bildjournalistik på Nordens fotoskola, Biskops Arnö. Börjar årskurs två av tre om drygt en månad.

Under sommaren vikarierar jag som bildjournalist på Länstidningen (LT) i Södertälje. Är tillbaka i "Kringelstan" för andra året i rad och det är mitt första vik på som fotograf på en dagstidning.

Men jag har jobbat journalistiskt innan, efter studier i radioproduktion och mediekommunikationsvetenskap fick jag ett par radiojobb; P4 Sörmland med nyheter, reportage och livesändningar, å sen bl.a. P3 Planet och Hallå P3 via prodbolaget Massa Media.












Med en plutande mun tar jag mig alltså in i bloggvärlden. Tanken är dock att mina egna matvanor och dylikt ska vara i oskärpa, fokus får hamna på min plats i den bildjournalistiska tillvaron, bilderna jag tar och människor jag möter.



Är erkänt dåligt på att ta selfies. Den som tittar in här (och lever) får se om jag lyckas lära mig.
Kan dock bjuda på denna från ett besök på Lantmännens pasta och havre-fabrik i Järna.


När jag inte pluggar, jobbar eller flugfiskar så är jag också medlem i Tidningen Expos ideella redaktion. I slutet av 2013 tog jag bilder från nazistattacken i Kärrtorp som fick en bra spridning. Det är de bilderna du ser här.

 I mitt förhoppningsvis tillräckligt framgångrika, framtida yrkesliv hoppas jag kunna få jobba med liknande ämnen och göra saker som får människor att tänka till och se vad som händer i världen. Såg ett citat härom veckan av Marcus Bleasdale tror jag, har tyvärr tappat bort länken. Han nämnde att hans främsta mål är inte är att ta en bra, enskild bild, utan att få exponering, nå ut och kunna påverka. Typ så var hans citat. Jag höll med.






Du som är nyfiken får gärna kommentera eller höra av dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar